محمدرضا مهدوی (حامی)
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ محمدرضا مهدوی (حامی)
آرشیو وبلاگ
      روان پویشی کوتاه مدتISTDP (روانشناسی)
روش نوشتن رزومه (cv) نویسنده: محمدرضا مهدوی (حامی) - ۱۳٩٢/٩/۱۱

رزومه چیست؟

رزومه در اصل یک کلمه فرانسوی هست (résumé) و در فارسی هم به همین اسم یا سی.وی (که مخفف واژه انگلیسی Curriculum Vitae هست) شناخته می شود.
رزومه یک مدرک چند صفحه ای می باشد که خلاصه ای از سوابق کاری و تحصیلات و مشخصات فرد در آن نوشته شده و معمولا برای استخدام و گزینش (خصوصا در مواردی که مصاحبه ای وجود دارد) کاربرد دارد. یعنی فرد این چند صفحه سوابق خودش رو به جایی که تمایل دارد استخدام شود یا مثلا ادامه تحصیل بدهد ، ارائه می دهد.

خیلی ساده اینکه: وقتی شما داوطلب یک موقعیت شغلی یا تحصیلی هستید، باید
رزومه خود رو برای بررسی توسط داور یا مسئول گزینش محل موردنظر تحویل دهید تا آنها با مطالعه رزومه نسبت به جذب شما تصمیم بگیرند.

 

اگر چه خیلی مهم هست که شما رزومه را برای کجا و چه منظوری نگارش می کنید و طبیعتاً تفاوتهایی در نحوه نگارش رزومه های مختلف برای ارسال به مکانهای متفاوت و درخواست کردن موقعیتهای گوناگون وجود دارد ، اما مطالبی که در اینجا بیان می شود تقریبا عمومی هست و در تمامی انواع رزومه ها  قابل استفاده می باشد . به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:

 


سبک اول :

۱-اطلاعات شخصی

این قسمت شامل اطلاعات اولیه کارجو بوده و بعنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد. اطلاعات این قسمت شامل نام کامل، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تلفن
تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد. نام باید بصورت کامل (نام و نام خانوادگی) بوده و با سایزی بزرگتر (Bold) درج شود. سال تولد صرفاً جهت اطلاع کارفرما از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است. توصیه می شود بدلیل حفظ حریم اطلاعات شخصی از ذکر آدرس بطور کامل پرهیز نموده و صرفاً به مشخص نمودن محدوده سکونت اکتفا ورزید.

۲-علائق حرفه ای

این قسمت از رزومه مبین توضیحی مختصر از علائق و خواستگاه حرفه ای کارجو
می باشد. لطفاً توجه فرمائید که این بخش از رزومه جنبه اختیاری داشته و در صورت
تمایل به درج، پس از اطلاعات شخصی قرار می گیرد. درج مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی چیزی در حدود دو یا سه خط. با صراحت و صداقت زمینه هایی که در آنها علاقمند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید. توجه داشته باشید که علاقه شما امریست جدا از تواناییتان و در این بخش نیازی به اشاره به توانایی و مهارتهایتان نیست. دقت کنید که رابطه ای بین علائق شما و کاری که برایش درخواست می دهید برقرار باشد در غیراینصورت شاید کارفرما چنین بیاندیشد که شما درک درستی از نیاز وی و یا وظایف سمت مربوطه نداشته اید. این بخش مربوط است به نمایشی از شخصیت کاری خودتان در ذهن کارفرما. این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را راسخ در جایگاهی که خودتان را در آینده در آن می بینید حس نماید، تصویر بسیار مؤثری از شخصیت مصمم و با انگیزه شما در ذهن وی ایجاد خواهد نمود.

۳-مدارک و سوابق تحصیلی

ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد و وجود آن ضروری است. لیستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. دلیل اینکار اینست که کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا بروزترین و آخرین سوابق شما را بررسی کنند. برای هر مورد در لیست، نام رشته
تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید
نمائید. در زیر هر کدام از این موارد میتوانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا
مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی
خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد می شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آنها با کار مطمئن شوید.
توصیه می شود در صورتیکه آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی یا لیسانس است، به معرفی رشته تحصیلی دبیرستانی خود نیز بپردازید.

4-سوابق حرفه ای

این قسمت یکی از مهمترین و ضروری ترین بخش های رزومه کارجو بوده و محل
توجه ویژه ای برای بسیاری از کارفرمایان محسوب می شود. جهت تکمیل این بخش از رزومه خود لیستی از سوابق کاری و سمتهای خود در گذشته تهیه نموده و آنها را مانند سوابق تحصیلی بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد.

  • سمت و عنوان شغلی
  • نام شرکت، موسسه یا محل کار
  • مدت زمان فعالیت
  • مسئولیتهای سمت و کارهای مهم انجام شده

۵-تجربیات و دوره های تخصصی

درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاری دارد. چنانچه در حال ارسال درخواست
برای یک کار تخصصی هستید، می توانید اطلاعاتی درباره گذراندن دوره های آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده آماده نموده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را مشخص نمائید.

۶-مهارتها

توصیه می شود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه ای، بخشی از رزومه خودتان
را به توضیح مهارتهایتان اختصاص دهید. این مهارتها می توانند هم شامل مهارتهای فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل
مهارتهای فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم پذیری، میزان آشنایی با زبانهای خارجی و نظایر آن.هنگام ذکر مهارتها، میزان آشنایی خود با هر مورد را صادقانه قید نمائید یعنی مشخص کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید .

۷-حضور در کنفرانسها

اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی هستید،
ذکر تجربیات شرکت در کنفرانسهای علمی و تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لیستی از این فعالیتها تهیه کرده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری قید نمائید.

سبک دوم :

  1- اطلاعات شخصی(Personal Details)  

   اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش
ذکر شود شامل نام ، تاریخ تولد ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک است.

·                                 نام

·                                 نام خانوادگی

·                                 تاریخ تولد

·                                 وضعیت تاهل(همیشه اجباری نیست)

·                                 آدرس دقیق

·                                 شماره تلفن

·                                 آدرس پست الکترونیک

 

2- تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications)   
   این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و
نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی (سال ورود و فراغت) تحصیلی خواهد بود. در صورت امکان معدل هر مقطع را نیز قید نمایید . به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی - کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید یا کارگاههای آموزشی که شرکت نموده اید ، را هم حتماً بنویسید.

   نکته: در مورد رشته های دانشگاهی، غالبا عنوان پایان نامه های تحصیلی را میتوانید در همین بخش ذکر کرد و یا در صورت تمایل می توان در یک سرفصل جدگانه ارائه داد .

 3- توانمندی‌ها و مهارت‌ها 

   شامل توانایی های خاص گروهی یا اجتماعی، توانایی های کامپیوتری و نرم افزاری مرتبط و زبان هایی خارجی که شما با آن آشنا هستید و میزان سطح توانایی خود در هر یک از این موارد .

4- سوابق شغلی  (Skills and Work Experiences)   

   در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.

 ·                                 عنوان فعالیت

·                                 سمت

·                                 نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی ...)

·                                 محل کار (و یک توضیح بسیار خلاصه در صورت نیاز)

·                                 دوره زمانی کار

   هنگام فهرست کردن تجارب کاری، همیشه آخرین شغلی که در آن مشغول بوده ایم را اول می نویسیم و به همین ترتیب به گذشته بر می گردیم . این در مورد فهرست
کردن سوابق تحصیلی نیز صدق می کند .

  5- سوابق علمی و پژوهشی (Publications)     

   فهرست کارهای تحقیقاتی ، کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر چکیده مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.

الف ) فعالیت های تحقیقاتی

   این بخش شامل فعالیتهای علمی و تحقیقاتی انجام شده توسط شما در قالب
تحقیقات و پروژه های علمی است. در اینجا شما موارد زیر را باید ذکر کنید:

 ·                                 عنوان طرح یا فعالیت ِ علمی

·                                 زمان

·                                 کارفرمای شما (کسی که کار پژوهشی به
سفارش یا زیر نظر او انجام شده و میبایست حتی المقدور حقوقی باشد )

·                                 نقش شما در پروژه (مسئول پروژه، مدیر پروژه ، مجری ، پژوهشگر، راهنما، مشاور ... یا مسئول تدارکات یا خدمات)

ب) تالیفات

   در این قسمت کتابها ، مقاله ها چاپ شده در مجلات علمی و تخصصی ، مقالات ارائه شده در کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و دیگر تالیفات شما نوشته میشود . فرمت صحیح آوردن یک مقاله در رزومه به این صورت هست:
نام نویسنده یا نویسندگان؛ "نام مقاله"، محل چاپ یا ارائه، و سال انتشار .

  6- سایر اطلاعات(Additional Information)   

   نگارش این قسمت ضروری نیست ، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی
روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.

 7 - عناوین و افتخارات

   در صورتی که در مقاطع مختلف تحصیلی شما موفق به کسب افتخارات علمی
شدید ، می توانید آن را در این بخش ذکر نمایید . بطور مثال کسب رتبه های بالا در
قبولی دانشگاه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب رتبه های بالا در فارغ التحصیلی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ، کسب افتخارات در المپیادهای علمی دانش آموزی و دانشجویی در سطح ملی و بین المللی، انجام اختراع و ثبت آن و ......

8 - علائق(Interests)  

   در صورت تمایل می توانید فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها نیز دارید ، حتما ذکر کنید.

9- معرف ها(References)   

   در رزومه های علمی معمولا رسم هست که افرادی را بعنوان معرف فرد در
انتهای رزومه با مشخصات کامل و نحوه تماس می آورند. شما هم می توانید این کار را
انجام دهید. لذا نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به
معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.

 رعایت نکات زیر در تهیه فرمت رزومه بسیار مهم است:

1- عنوان فایل رزومه
عنوان فایل رزومه را بهتر است نام درستی انتخاب کنید. از نوشتن فارسی رزومه خودداری کنید و کلمه روزمه را در نام فایل با دیکته صحیح بنویسید. مثلا فایل‌های روزمه زیادی گرفته‌ام که در نام فایل نوشته شده rezome, rezume. بهتر است نام فایل طوری باشد که هم نام شما را داشته باشد و هم اشاره به این‌که سند حاضر رزومه است داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم نام فایل را با چنین قالبی انتخاب کنید: Hassan.Ahmadi.Resume.PDF

2- Resume یا CV
بین رزومه و CV (Curriculum Vitae) تفاوت وجود دار. روزمه خلاصه‌ای از تجربیات شما است که معمولا بهتر است دو صفحه باشد. اما CV حداقل دو صفحه است و جزییات بیشتری از تجربیات تحقیقاتی، مقالات چاپ شده، سوابق آکادمیک، افتخارات و جزییات بیشتری راجع به کار را در بر خواهد داشت.
اگر سابقه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دارید بهتر است از CV استفاده کنید. در غیر این صورت عنوان رزومه خود را CV نگذارید.

۳- فرمت فایل رزومه
روزمه خود را در قالب فایل PDF ارسال کنید. استفاده از فایل PDF برای اسنادی که لازم هست سندیت داشته باشند بهتر از Word است.

۴- رزومه یا فرم استخدام
بسیار زیاد دیدم که فایل‌های دریافتی، فرم استخدامی بوده‌اند تا روزمه. فرم استخدامی اطلاعاتی را برای ثبت در بانک اطلاعاتی شرکت‌ها از شما می‌گیرد و معمولا قالب خاصی هم دارد مثلا حداقل میزان حقوق درخواستی یا امکان ماموریت و مواردی از این دست را دارد که جزو اطلاعات کلیدی یک رزومه نیست و برای زمان مصاحبه لازم است. بنابراین اگر روزمه شما فرم استخدامی شرکتی است که به‌واسطه یکی از آشنایان آن را گرفته‌اید، لطفا، لطفا، همین حالا از ارسال آن به شرکت‌ها خودداری کنید.

۵- عکس در رزومه
توصیه‌ زیادی هست که در رزومه عکس نگذارید. من هم پیشنهاد می‌کنم که در روزمه خودتون عکس نگذارید. یک حقیقت ساده رو باید به شما بگم که خوب یا بد بودن تصویر شما می‌تونه در قضاوت تصمیم‌گیرنده برای مصاحبه با شما تاثیر بگذاره.
حتی اطلاعاتی از قبیل آدرس محل سکونت هم لزومی ندارد که در رزومه باشد مگر این‌که جایی که برای آن روزمه ارسال می‌کنید بخواهد از طریق پست با شما مکاتبه کند که البته این موضوع هم مربوط به قرن گذشته است و حالا دیگه معمولا ارتباطات از طریق ایمیل انجام می‌شود.

۶- حقوق درخواستی
جای میزان حقوق درخواستی شما در رزومه نیست!
رزومه درباره این نیست که شما چقدر حقوق می‌خواهید.
روزمه درباره این هست که اهداف شما چیست و چه دستاروهایی تاکنون داشته‌اید. اگر میزان حقوق برای شما مهم است (برای چه کسی مهم نیست؟) بهتر است تحقیق کنید و محدوده دستمزدی شغل تخصصی خود را بشناسید و به این موضوع در جلسه مصاحبه بپردازید.

۷- عنوان شغلی به اندازه سابقه کار
خیلی زیاد دیدم رزومه افرادی که ۲ یا ۳ سال سابقه کار دارند و در عناوین شغلی خود از مدیر واحد یا مسئول بخش استفاده کرده‌اند و در جلسه مصاحبه مشخص شده که این تصور خود افراد از کاری که انجام می‌دهند بوده نه واقعیت شغلی آنها.
وزن کلمه مدیریت برای فردی که سابقه کار بالایی ندارد زیاد است و بهتر است که از عنوان درست برای شغل و تجربیات خود استفاده کنید. حتی کسانی هم که سابقه بیشتری دارند باید از عناوین صحیح برای شغل خود استفاده کنند و از بزرگنمایی خودداری کنند.

۸- استفاده از ایمیل درست
بسیار مهم است در رزومه از ایمیل درست استفاده کنید. لطفا از ایمیل‌هایی با عناوین Shamilakhoshgele ،  GoldPesar2000 ، Asaljoon84 ، AsemaneAbiEshgh و از این موارد استفاده نکنید.
آدرس ایمیل نماینده هویت شما است و لطفا از یک ایمیل با نام واقعی خود استفاده کنید، مثل :  migna90@gmail.com  یا  info@migna.ir

شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد ، شیوه خاصی را بر می گزیند .
اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:

۱- جزئیات شخصی(Personal Details)
اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است.

۲- پروفایل شخصی(Personal Profile)
وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید ، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.

۳- تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications)
این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی – کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید.

۴- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences)
در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.

۵- انتشارات و مقالات(Publications)
فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.

۶- سایر اطلاعات(Additional Information)
نگارش این قسمت ضروری نیست ، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.

۷ – علائق(Interests)
فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.

۸ – معرف ها(References)
نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.

7 دروغ رایج که افراد در رزومه خود ذکر می کنند  !
یادتان باشد دادن اطلاعات غلط تاثیری مخرب بر تصور افراد نسبت به شما خواهد داشت. حتی اگر آن شغل را به دست بیاورید ممکن است کارفرما به حقیقت پی ببرد و اخراجتان کند.اما دروغ های رایجی که در رزومه افراد وجود دارد چه چیزهایی هستند؟
داشتن این کار برایتان حیاتی است؟ خیلی به آن علاقه دارید؟ بسیار خوب، ولی این توجیهی برای تغییر دادن واقعیت در رزومه شما نیست. یادتان باشد دادن اطلاعات غلط تاثیری مخرب بر تصور افراد نسبت به شما خواهد داشت. حتی اگر آن شغل را به دست بیاورید ممکن است کارفرما به حقیقت پی ببرد و اخراجتان کند. ضمن اینکه اکثر شرکت ها و کارفرماها قبل از دعوت به مصاحبه، راجع به درستی اطلاعات روزمه شما تحقیق کافی را انجام می دهند.

اما دروغ های رایجی که در رزومه افراد وجود دارد چه چیزهایی هستند؟

-عنوان شغل قبلی
افراد غالبا در مورد عنوان شغل خود دروغ می گویند تا خود را از آنچه که هستند بهتر و شایسته تر نشان دهند. اما این کار ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. اگر شغل مدنظرتان مدیریت یک بخش باشد ولی در رزومه خود شغل قبلیتان را "مدیر عامل یک شرکت" عنوان کرده باشید، ممکن است  این تصور ایجاد شود که میزان توانایی شما بیش از حد مورد نظر است. ضمن اینکه دیر یا زود حقیقت مشخص می شود و مسلما اعتماد کارفرما را از دست خواهید داد.

-مدت شغل قبلی
بعضی از افراد به جای ذکر ماه های دقیق ( مثلا از فرودین 89 تا اسفند 91)، به ذکر سال بسنده می کنند مثلا می گویند از سال 89 تا سال 91، و بدین ترتیب می کوشند از این شاخه به آن شاخه پریدن خود را پنهان کنند. اما توصیه ما این است که به جای تغییر دادن یا پنهان کردن واقعیت، دلیل عوض کردن شغل خود را بنویسید، مثلا اینکه به دلیل تغییر مکان شرکت یا ورشکستگی آن شغل خود را تغییر داده اید.
اگر عذر شما را در فرایند تعدیل نیرو خواسته اند، دلیلی برای پنهان کردن واقعیت وجود ندارد چون این اتفاق از کنترل شما خارج بوده است. از آنجایی که کارفرمایان ترجیح می دهند افرادی را استخدام کنند که در حال حاضر شاغل هستند، برخی از کاریابان بیکاری خود را پنهان می کنند. اما دلیلی وجود ندارد که مدت بیکاری خود را (که مثلا 6 ماه بوده) 3 ماه ذکر کنید. کارفرمایان به خوبی از اوضاع اقتصادی جهان و مشکلاتی که بر سر راه کاریابان قرار دارد آگاه هستند.

-مهارت ها
از آنجایی که در دنیای امروز رقابت زیادی بین افراد وجود دارد، ممکن است بعضی کاریابان برای دست یابی به شغل موردنظر خود به دروغ متوسل شوند و مهارت ها و توانایی های تکنیکی خود را بزرگ تر از آنچه که هست نشان بدهند. اما فراموش نکنید که کارفرمایان توقع دارند که کار ما به همان صورتی باشد که رزومه نشان می دهد. خلاصه اینکه اگر یک یا دو دوره کامپیوتر گذرانده اید، نباید خود را به عنوان یک کارشناس کامپیوتر یا مثلا یک برنامه نویس حرفه ای معرفی کنید. حتی اگر در آن شغل مشغول به کار شوید، کارفرما به زودی درخواهد یافت که مهارت های شما آنقدر که رزومه شما نشان می دهد خوب و ایده آل نیستند . پس به جای کلماتی مانند "حرفه ای"، "کارشناس" یا "عالی"، بنویسید " آشنا به " یا " گذراندن دوره ..." یا " متوسط".

-دستاوردها
یکی از اشتباهات رایج در رزومه نویسی این است که یک دستاورد یا موفقیت گروهی را تنها به خود نسبت دهیم. گاهی یک تیم به موفقیتی دست پیدا می کند که بعدها به توسط یک شخص به عنوان یک دستاورد فردی معرفی می شود. افشای چنین واقعیتی به بی اعتمادی کارفرما یا حتی اخراج منتهی خواهد شد.
آنچه برای اکثر کارفرمایان مهم است، توانایی کار گروهی و تطبیق دادن خود با سایر همکاران است. آنها به دنبال فردی هستند که بتواند با دیگران کار کند، از آنها بیاموزد و یا الهام بخش آنها باشد. پس گاهی بد نیست اگر به جای کلمه "من" از "ما" استفاده کنیم.

-محل زندگی
بعضی از کارفرمایان ترجیح می دهند کسی را استخدام کنند که در نزدیکی شرکت زندگی می کند، به همین دلیل ممکن است این وسوسه وجود داشته باشد که از ذکر آدرس واقعی منزلمان خودداری کنیم. اما قبل از اینکه این کار را انجام دهیم بهتر است به این فکر کنیم که طی مسافت های طولانی آن هم هر روز آسان نیست. ضمنا فراموش نکنید که در هر حال  لو رفتن واقعیت صورت خوشی نخواهد داشت.

- سن
جالب است که بعضی از کاریابان به راحتی 10 سال تجربه خود را پنهان می کنند تا مبادا پیر به نظر برسند، و البته بعضی دیگر تاریخ اخذ مدرک خود را تغییر می دهند تا بیش از حد  جوان به نظر نرسند!
درست است که کارفرمایان حق دارند بهترین گزینه را انتخاب کنند، ولی در نظر داشته باشید که اکثر آنها کسی را می خواهند که خوب کار کند و مهارت کافی را داشته باشد.
یادتان باشد که شما نمی توانید خود را عوض کنید. خودتان باشید و با اعتماد به نفس و امید جلو بروید.

 سایر توصیه ها
- پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
- از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید ، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!
- بهتر است رزومه را در ۲ روی یک کاغذ A4  تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه در همین حد است.
- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.
- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.
- رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.   
 

یک نمونه

Chronological C.V.

Personal Details :

Full Name: Kate Smith

Address: 123 Anytown Rd.

Riverton

Manchester

Personal Profile:
- An enthusiastic college student with excellent knowledge of Business Administration. I am able to meet deadlines and can work within a team or on my own initiative.
- I am keen to find a good University so as I can continue my education.

Education and Qualifications:
2000 – Present : Oldham Sixth Form College
GNVQ Intermediate Business and Finance
( Including units on office procedure, accounting and business management)
1995 – 2000  :    Manchester High School
GCSEs :
English Language     :     Grade C
Mathematics            :     Grade D
French                     :     Grade C
Art                           :     Grade B
History                     :     Grade C

Work Experience:
July 1999 – September 1999   :        J&B Solicitor
Office Junior
main tasks:
- Syccessfully dealt with telephone enqueries.
- Organized and maintained an effective filing System.
- Typed Letters , memos and reports.
November 1997   :                          Marketing 4U Company (work experience)
main tasks:
- Used various office equipment including faxes , photocopiers and laminators.
- word processed letters and address labels.

Other Information:
- I recently participated in a reader scheme where I helped children with learning difficulties.
- I am currently taking driveing lessons.

Referrences:
Mrs J. Brown
Course Tutor  (Automobile Engineering)
Trafford College
Green Lane
Trafford
Tel: 0161 001 2222

 

سایر توصیه ها

۱ - پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.

۲ - از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید ، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!

۳ - بهتر است رزومه را در یک روی  کاغذ A4  تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه حداکثر پنج صفحه است.

۴ - حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.

۵ - در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.

۶ - رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.

 نکاتی در مورد نوشتن یک رزومه مؤثر

     1 - پاکیزه و تمیز و خالی از اشتباه بنویسید :

   متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی کنید . در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود.

2 - هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهید :

   به طور کلی، مشخص بودن هدف و منظور ، کمک شایانی به مهم جلوه دادن
صحبتهای شما در رزومه می کند . هدف شما به طور خلاصه تواناییهایتان را بیان می کند و به قدرت و نیرویتان در کار اهمیت می بخشد.

3 - نقاط قوت خود را برای کارفرمایان معین نمایید :

   روی هنر و توانایی های خود بیشتر تاکیید نمایید زیرا به این ترتیب کارفرما را درپاسخگویی به این سؤال که : “ این کارجو چه کارهایی می تواند برای
پیشبرد اهداف مد نظر انجام دهد ؟ ” کمک می نمایید.

4 - اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید :

   به طور متوسط هر کارفرما به مدت 30 ثانیه روی هر رزومه وقت می گذارد.
کارفرمایان غالبا بیشتر به تجربه های موفق کاری شما در گذشته اهمیت می دهند تا
تحصیلات متنوع و اطلاعات گوناگون ، به همین دلیل مهمترین تجربیات خود را در ابتدای
رزومه قرار دهید مانند قابلیتها، توانائیها و تجربیات و حتی تحصیلات که همگی به نوعی با هم در ارتباطند.

5 - به تواناییهای خود اهمیت بدهید :

   رزومه خود را بر طبق قابلیتها و تواناییها درجه بندی کنید و استعدادهای خود را به طور خلاصه و مفید و با رعایت حق تقدم بیان کنید. به تواناییها و استعدادهای شخصی خود اهمیت دهید و خود را در بهترین وضعیت توصیف کنید . این گونه وانمود کنید که تواناییها ، واقعیتی در شما هستند.

6 - از کلمات کلیدی بهره ببرید :

   سعی کنید از کلمات کلیدی مشخصی برای بیان تواناییها و تجربیاتتان استفاده کنید، مانند مدیریت حسابداری، عرضه محصولات ، ویژوال بیسیک، اکسل، پردازش داده ها، طراحی گرافیک و روشهای تبلیغات حرفه ای.

7 - از کلمات اختصاری مربوط به حرفه استفاده نمایید :

   از کلمات اختصاری و اصطلاحات خاص حرفه تان استفاده کنید تا نشان دهید آشنایی مناسب و کافی با حرفه تان دارید . اما دقت کنید رزومه شما مملو از این گونه کلمات نباشد که خواندن آن سخت و غیر قابل فهم گردد.  همچنین بهتر است جلوی اینگونه
واژه ها کلمات اقتباس شده را نیز به طور کامل در پرانتز بیان کنید . مثل :   I.T 
در   Information Technolog

8 - از کلمات تایید برانگیز بهره ببرید :

   خود را فعال و پر جنب و جوش، با کمال، با هوش و به عنوان کسی که در هر کمک و همکاری سهمی دارد توصیف کنید. این گونه به نظر کارفرما ازهر جهت مفید جلوه
گر می شوید.

9 - از آوردن ضمیر مثل ”منپرهیز کنید :

   هر گز از صمائر شخصی و انعکاسی مثل “من“ در رزومه خود استفاده نکنید
و سعی کنید جملات خودرا کوتاه کنید.

10 - کلمات کلیدی را در متن مشخص جلوه دهید.

   به جای پررنگ کردن و یا کج نوشتن کلمات جهت اهمیت دادن به آنها در بررسی اجمالی اندازه قلمها را افزایش دهید و یا از گیومه و یا علامت * برای اهمیت دادن به نکات کلیدی در رزومه بهره ببرید.

11 - اطلاعات را خلاصه کنید :

   وقتی که رزومه شما از چهار یا چنج صفحه بیشتر می شود، محدودیتهایی برای مطالعه آن از نظر صرف زمان ایجاد می شود. بنابراین همواره توصیه می شود که رزومه خود را در حداکثر در پنج صفحه تهیه کنید.

12 - لیستی از تجربیات اخیر را مهیا کنید :

   تجربیات 10 یا 15 سال کاری پیش را به طور خلاصه ذکر نمایید.

13 - به تجربیات خود کمیت بدهید :

   اعداد ابزارهای قویی هستند، به جای اینکه بگویید: “ توانایی‏های من باعث افزایش میزان فروش در محل کار قبلی بود “ بهتر است که از اعداد نیز استفاده کنید و مثلاً بگویید: “ افزایش فروش 150% در 6 ماه “   از جمله تجربیات من در محل قبلی بوده است.

14 -  زیاده گویی نکنید :

   از گزاف گفتن و استفاده از لغات حساس و دقیق پرهیز کنید . به زبانی دیگر برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرما لازم نیست کلمات ژرف و عمیق بکار گیرید . از کلماتی استفاده کنید که برای همه قابل فهم باشد.

15   - در مورد حقوق خود در رزومه مطلبی را بیان نکنید.

   هرگز نوع و میزان حقوق مورد نظر خود را در رزومه تان مشخص نکنید.

16 -  از مطرح نمودن برخی مسائل شخصی پرهیز کنید :

   هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب ، احزاب سیاسی
مورد علاقه ، روزنامه ها و مجلات مورد علاقه ، مال ثروت خود موردی را ذکر نکنید یا
حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نکنید . همچنین از شوخی و مزاح و بکاربردن کلمات مبتذل پرهیز کنید.

17 - صادق باشید :

   دروغ گفتن و گزاف گویی و مبالغه در مورد توانایی ها، همیشه خطری جد ی
است که به خود شما باز می گردد.

1۸ - رزومه را خودتان بنویسید :

   رزومه ای درست کنید که منعکس کننده فکر ، توانایی و قابلیت های شما باشد . سعی کنید رزومه را با فکر و دست خودتان بنویسید . اگر اولین رزومه تان را شخصا بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه ای هم خواهید شد.

۱۹ - ویژگی های شخصی وابسته به شغل خود را اعلام کنید:

   اگر تصمیم دارید که خصیصه های شخصی خود را در رزومه قرار دهید مانند
“مسئولیت پذیری” یا “قابلیت اطمینان” ،“برنامه ریزی دقیق در کار“ و … فقط سعی کنید تمامی آنها وابسته به نوع شغل مورد نظر باشند.

2۰ - سازگاری خود را با محیط کاری نشان دهید :

   به منظور کم اهمیت جلوه دادن مدت زمان بیکاری و فواصل بین کار ، بهتر است قابلیت ها و تواناییهای کاری خود را عنوان کنید و از ذکر تاریخ وار تجربیات خود بپرهیزید.

۲۱ - رزومه ای متعادل بسازید :

   رزومه ای مؤثر است که متعادل باشد، پاکیزه باشد، سازگار و جذاب و خوشایند باشد، تقسیم بندی شده باشد و عنوانهای هر بخش هوشمندانه انتخاب شده باشند.

   2۲ - عنوان ها را کلی انتخاب کنید :

   عنوانهای هر قسمت از رزومه را کلی و مناسب برگزینید مثلا: تجربیات ، سوابق کاری، تواناییها، خلاصه تحصیلات، هنر و فضیلت، تعلیم و تربیت، پیوستگی های
حرفه ای ،امتیازات تحصیلی و حرفه ای، کتابها و مقالات اختصاصی، گواهی های دانشگاهی
و …

  2۳ - مثبت بنویسید :

   تمام نکات منفی و یا بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف کنید و به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر تواناییها و نکات مثبت در مورد خود را عرضه کنید، موفق تر خواهید بود.

 چند نکته مهم در مصاحبه های شغلی

 ۱ - مهارت در ارتباط نوشتاری، یکی از مهارت‌های اساسی زندگی پس از فراغت
از تحصیل است. آن را به خوبی فرا بگیرید.

۲ - نوشتن یک درخواست کار خوب، قسمت مهمی از پیدا کردن یک شغل است. سعی کنید الگوی خوبی به عنوان قالب تهیه درخواست کار بیابید و آن را طبق نیاز خود اصلاح کنید.

۳ - ظاهر فرم‌ها و درخواست‌های کار بسیار مهم است.

۴ - از امکانات نرم‌افزارهای رایانه ای حتما استفاده کنید.

۵ - از درخواست‌های کاری که برای سازمان‌های مختلف ارسال می‌کنید، حتما
یک کپی تهیه و پییش خود نگهداری کنید. این کپی زمانی که برای مصاحبه فراخوانده
می‌شوید، می‌تواند به شما کمک کند. آن را حتما قبل از مصاحبه بررسی و پاسخ‌های خود را مرور کنید. بسیاری از سولات مصاحبه از متن همین درخواست کار استخراج می‌شود.

۶ - ارتباط چهره به چهره در زندگی اهمیت خاصی دارد. اگر بتوانید افراد دیگر را قانع کنید، در ارتباط رودررو پیروز شده‌اید. و یافتن یک شغل مناسب به یک مصاحبه خوب، ایجاد ارتباط چهره به چهره و نهایتا توانایی قانع کردن کارفرما بستگی دارد. با تمرین و آزمایش و خطا می‌توانید این مهارت‌ها را بیاموزید.

۷ - بعضی اوقات در مصاحبه‌ها از مصاحبه شونده خواسته می‌شود که کمی
درباره خودش صحبت کند. پاسخگویی به سوالات باز شبیه این مشکل‌تر از پاسخگویی به سوالات مستقیم است. تمرین کنید که بتوانید در حد 3 دقیقه توضیحی کوتاه درباره گذشته و تحصیلات خود ارائه کنید.

۸ - برای سوالی شبیه اینکه «چرا ما باید شما را استخدام کنید» که این روزها به نوعی در مصاحبه‌های استخدامی پرسیده می‌شوند، پاسخ مناسبی بیابید.

۹ - در فرصت‌های شغلی، رفتارهای اجتماعی مناسبی از خود بروز دهید. کارفرماها فقط به خاطر مدرک دانشگاهی شما را استخدام نمی‌کنند.

۱۰ -  اگر نتوانستید یک شغل تمام‌وقت به دست آورید، به شغل‌های موقت بپردازید. به این وسیله می‌توانید مسوولیت‌پذیری و درستکاری خود را نشان دهید که موجب یافتن شغلی تمام وقت خواهد شد.

 

جمع آوری و توضیح:

 محمدرضا مهدوی کارشناس ارشد مدیریت MBA 

 و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

  نظرات ()
مطالب اخیر استرس - اضطراب چیست؟ انجمن حمایت از حقوق کودک ( سیزده اردی بهشت ) کارگاه و همکاری در طرح پژوهشی روانشناسی آغاز سال 93 درگذشت دکتر محمود ایروانی خاک بر سر جهل و جاهل!! اصطلاحات،عبارات و واژه‌ های روانشناسی روش نوشتن رزومه (cv) کارگاه EMDR و تحلیل رفتار متقابل TA پایه گذار عصب روانکاوی شناختی کیست؟
کلمات کلیدی وبلاگ istdp معرفی (۱) نوروساینس و روان درمانی پویشی istdp (۱) اثربخشی روان درمانی پویشی (۱) انجمن حمایت از حقوق کودک (۱)
دوستان من درخت سیب(محمدرضامهدوی) جالب دانشجو حامی درخت سیب درمان شناختی رفتاری (CBT) وبلاگ رسمی دانشکده روانشناسی آزاد گرمسار انجمن فارغ التحصیلان روانشناسی دانشگاه آزاد رودهن ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب